Декларација
- Детаљи
- Датум последње измене среда, 27 новембар 2013 22:04
У складу са одредбама Конвенције о правима детета, Закона о основама система образовања, Националном стратегијом за превенцију и заштиту деце од насиља, Општим и Посебним протоколом и Оквирним акционим планом за превенцију и заштиту деце од насиља у образовним установама у Србији,
са уверењем да деца и млади имају право на подршку и заштиту одраслих али и право да преузимају одговорност и активно партиципирају у своме одрастању у мери која
прати њихово сазревање,
уз разумевање да су одрасли одговорни за креирање безбедног окружења за одрастање деце и младих, а да школа не може сама отклонити све узроке неприхватљивог, пре свега насилног, понашања,
препознавајући важност заједничког рада ученика, наставника, родитеља, других запослених у школи и целе друштвене заједнице,
ослањајући се на партнерство Министарства просвете, других партнера и УНИЦЕФ-а, оствареног у оквиру програма Школа без насиља – ка сигурном и подстицајном окружењу за децу и младе,
поносни на уложене напоре и на резултате које смо до сада остварили применом програма,
ми добитници плакете Школа без насиља
свечано објављујемо
Декларацију о заустављању свих облика насиља у школама
и обавезујемо се да ћемо учинити све да се њене одредбе поштују и остварују
Члан 1.
Школа се обавезује да ствара трајно сигурно и подстицајно окружење за децу и младе, истражује врсте, облике и учесталост испољавања насиља, да примењује и развија програме за превенцију и заштиту од насиља.
Члан 2.
Школа трајно и јасно изражава став према појави насиља у окружењу, међу ученицима и запосленима, и обавезује се да ће обезбедити заштиту од насиља и чувати вредности ненасиља. Школа правовремено примењује превентивне програме за смањење насиља у свим активностима.
Члан 3.
Школа планира и реализује истраживања насиља са осетљивошћу за нове врсте, облике и интензитете испољавања. На основу тога развија програме и програмске активности за превенцију.
Члан 4.
Школа континуирано унапређује сазнања ученика, родитеља и запослених о свим облицима насиља и о могућностима превенције и заштите.
Члан 5.
Школа користи постојеће ресурсе и нове ставља у функцију програма превенције и заштите од насиља[1] како би их интегрисала у свакодневну педагошку праксу у школи.
Члан 6.
Наставници и остали запослени у школи, ученици и родитељи прихватају и поштују заједнички донета правила понашања, редовно их обнављају, мењају у складу са потребама уз потпуну партиципацију свих.
Члан 7.
Сви у школи развијају и поштују процедуре, поступке и мере које представљају оквир за конструктивно спречавање насиља у школи. Школа процедурама штити ученике/це који/е трпе насиље и делује у најбољем интересу сваког детета.
Члан 8.
Вршњачки тим школе промовише и подржава ненасиље. Својим активностима, оснажује вршњаке да се насиљу супротставе конструктивно, да подрже позитивне промене у понашању и да негују атмосферу ненасиља и сарадње у школи.
Члан 9.
Деца и млади, родитељи, наставници и остали запослени су упознати са Унутрашњом заштитном мрежом у школи и знају коме могу да се обрате за помоћ, потраже заштиту и користе је када се насиље догоди.
Члан 10.
У оквиру Спољашње заштитне мреже школа сарађује са родитељима, институцијама и организацијама у локалној заједници како би заједно деловали и решавали проблеме који настају испољавањем насиља у школи.
Члан 11.
Школа планира, прати и одржава квалитет успостављеног сигурног и подстицајног окружења за децу у складу са
документом Квалитет и одрживост статуса „Школе без насиља“, који је саставни део ове Декларације.
Сваке треће године школа проверава квалитет програма, на основу чега унапређује квалитет рада на превенцији насиља.
Члан 12.
Школе добитнице плакете Школа без насиља удружују се у Мрежу Школа без насиља ради очувања квалитета програма, размене искустава и узајамног подржавања развијању програма.
Члан 13.
Представници Вршњачких тимова „Школа без насиља“ доносе своју Декларацију која је саставни део ове Декларације.
Члан 14.
Школе потписнице Декларације организују годишње Конференције на којима размењују искустава у примени и развоју програма.
Школе се обавезују да обезбеде партиципацију родитеља и ученика у раду Конференција како би се омогућила конструктивна размена свих заинтересованих учесника програма
и равноправност у одлучивању.