резултати истраживања
- Детаљи
- Датум последње измене среда, 27 новембар 2013 22:04
РЕЗУЛТАТИ ИСТРАЖИВАЊА У ОКВИРУ ПРОГРАМА „ШКОЛА БЕЗ НАСИЉА“
Наша школа је укључена у програм „Школа без насиља“. Циљ овог програма јесте смањење насиља над и међу децом и стварање безбедне и подстицајне средине за учење, рад и развој. Програм је пре свега намењен деци, наставницима и запосленима у школи, али и родитељима и читавој локалној заједници.
Први корак у овом програму је истраживање које је обављено за све запослене у школи и ученике од 3. до 8. разреда. Упитнике је попунило 260 ученика од 3. до 8. разреда и 43 запослена. У Србији је овакво истраживање урађено у још 115 школа, са укупно 56.606 ученика.
Важно је на почетку нагласити да се насиљем сматра било које понашање којим се друга особа намерно жели повредити, уплашити или осрамотити. Такво насиље може бити и физичко и вербално.
На питање : Колико су ученици били изложени насилном понашању вршњака током протекла три месеца?, 69% ученика није искусило ниједан облик намерног и систематског малтретирања од вршњака у последња три месеца, док је 31% ученика искусило поновљено насиље.
Ученици су мање изложени поновљеним облицима насилног понашања него повременим испољавањима таквог понашања. Поновљеним вршњачким насиљем више су угрожени млађи ученици.
На питање: Којим облицима вршњачког насиља су ученици били изложени током протекла три месеца?, кад су у питању млађи ученици њих 66% је било изложено вређању, ударање је други најчешћи облик насиља 49%, на трећем месту је ударање 44%. Облици насиља који највише муче старије ученике су вређање и сплеткарење, а један број ученика жали се и на сексуално узнемиравање, њих 15%. Ово истраживање је показало да је у нашој школи најучесталије вербално насиље.
На питање: Колико различитих облика насиља су трпели ученици у протекла три месеца?, њих 23% је изјавило да није искусило ниједан облик малтретирања у последња 3 месеца, а оно што је забрињавајуће је да 17% ученика или њих 45 малтретирају на 4 и више различитих начина.
На питање: Да ли их насилно понашање вршњака у школи оптерећује и када се врате кући?, њих 33% је одговорило да их мука због насилног искуства из школе не напушта ни када се врате кући.
На питање: Које облике понашања одрасли из школе виде као проблем?, 40% одраслих је забринуто због вербалне агресије између ученика, 30% због физичке агресије, а 21% због сплеткарења ( ово се поклапа и са одговорима ученика са почетка).
Ово истраживање је показало да је 79 ученика у протекла три месеца било изложено поновљеним насилним понашањима вршњака, 45 је било угрожено на 4 и више начина, 62 ученика је и код куће оптерећено проблемима које имају у школи и 24 помишља да изостане и изостаје из школе. То су угрожени ученици.
Такође, истраживање је показало да се ученици „жртве“ често разликују по нечему од других: имају физички или ментални хендикеп, припадају другом социјалним слоју, усамљени су и зато су лаке мете.
На питање: Колико си се понашао насилно у последња три месеца?, 52% ученика је одговорило да је бар једном насрнуо на вршњака. Старији ученици су, према сопственој изјави, били насилнији од млађих. 31% ученика је учествовало у некој тучи. Највише се туку ученици четвртог и петог разреда ( садашњи пети и шести).
На питање: На које све начине су се насилно понашали-према сопственом признању?, ученици кажу да највише вређају, затим ударају али нису спремни да признају да и они сами понекад сплеткаре иако се њих 43% пожалило на њега из улоге „жртве“.
На питање: Који су разлози за насилно понашање?, ученици као најчешћи разлог наводе самоодбрану, мада то раде и из шале и да би се доказали итд.
На питање: Какав је однос између подношења и вршења насиља?, истраживање показује да је 37% ученика укључено у круг насиља било као жртва било као насилник.
На питање: Колико ученици воле школу?, већина испитаних, њих 60% воли да иде у школу, док 10% нимало не воли школу. Процену да се углавном добро и одлично слажу у одељењу дало је 64% ученика.
На питање: Да ли су некада доносили нож у школу?, 7 ученика је одговорило да је у школу доносио нож једном или два пута, а 3 ученика често доносе нож у школу. Ово је веома забрињавајуће!
У истраживању се дошло до података да су дечаци (67%) насилнији од девојчица (44%). Насиљу су подједнако изложени и добри и лоши ученици.
На питање: На којим местима у школи се дешавају насилни инциденти?, ученици наводе да се најчешће дешавају на путу од школе до куће, у спортској сали или свлачионици, у учионици-када је наставник одсутан и на ходнику или степеништу.
На питање: Како се ученици понашају када је неко насилан према њима?, највише ученика, њих 70% тражи заштиту одраслих, а оно што је забрињавајуће да 44% ученика издржава понижење, а 41% крије од других.
На питање: Како се ученици понашају када је неко насилан према другој деци?, највише ученика (63%) покушава речима, разговором да помогне и треба их подстицати у томе. На другом месту њих 50% позива вршњаке у помоћ, а 49% одрасле. 5% ученика се придружи нападачу!
На питање: Колико често су вршњаци спонтано покушали да зауставе насиље?-извештај деце која су била изложена насиљу, 74% ученика је изјавило да им вршњаци помажу када су у невољи, а чак 26% ученика је изјавило да готово никад нису добили помоћ од вршљака.
Ово истраживање нам је указало чиме се све треба бавити, тако да се у школи планира низ акција у којим ћемо заједно учествовати: ученици, запослени и родитељи и тако смањити насиље у школи!